Det där med hemma

Visst är det svårt att definiera "hemma" till en plats om man bott på flera ställen så pass länge att ens liv kretsar kring området. Jag har snart bott i Göteborg i 10 år. Det vill säga en tredjedel av mitt liv. Jag säger självklart att jag är hemma här och att jag ska hem när jag ska till Göteborg från någon annanstans. Men när jag ska till mamma och pappa, blir det alltid också, att "jag ska åka hem". Lite förvirrande både för mig själv och de jag pratar med. Jag antar att det är för att mamma och pappa fortfarande bor kvar i huset där jag vuxit upp, för faktum är ju att det var väldigt längesedan det var mitt hem. Det jag egentligen ville komma till var dock att de ju nu inte längre ska bo kvar i mitt barndomshem. Det ska säljas till en annan familj och jag kommer inte längre kunna få åka "hem". Sibbhult, den orten där jag ändå har starka rötter och minnen, kommer inte längre vara ett ställe jag självklart besöker. Jag unnar verkligen mamma och pappa att flytta närmre stan och slippa alla bilfärder överallt, men det gör ändå ont i mitt hjärta. Och om det är jobbigt för mig, är det inte hälften av vad beslutet varit för mamma och pappa, som själva byggt huset tillsammans och bott där sedan de var i tidig 20-års ålder. Jag hoppas de hittar köpare som uppskattar huset och kan få ha ett bra liv där, som vi haft.
 
För er nyfikna la jag in länken ;)
 
Vi åkte "hem" till Sibbhult i fredags eftermiddag. Ida och Carlos var fortfarande kvar i Sverige och vi ville träffa dem en gång till innan de åkte tillbaka. Man ska inte försöka ta sig ur Göteborg i rusningstrafik, så många gånger man tänkt så, så många gånger man missbedömer tiden och hamnar där ändå. Kan möjligen jämföras med hur många ggr man sagt att man aldrig ska dricka alkohol igen på baksmällan!? När man dessutom hamnar på  Ullared, en lååång kö ut och kommer försent för syskonkvällen hos Lina, då blir man bara sur! Det var alltså inte den mest lyckade färd, men Algot var lycklig att få vara lite med mormor o morfar igen. Nu sitter vi i Göteborg igen och Algot är hos sin pappa. Det blev en mysig lördag och lite kvalitetstid med både Ida och Lina. Söndag imorgon. Göteborg, shopping, Andreasmys. Jag tror på en bra dag!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback