one, two..five

japp, Algot lär sig räkna på engelska haha.. han är rolig, min kott. Det är spännande var dag nu.. han är galen i att rimma, sjunga och hitta på egna texter. Tar även efter alla svåra ord han hör för att sedan upprepa dem väldigt ofta, låter väldigt lill-gammal när han ska förklara saker med avancerade ord. Han är lite som en tvättsvamp, bara suger till sig precis allt man säger och gör, så man får tänka extra noga när han är i närheten hihi. Hans minne e ju totalt oxå.. så mycket att han säger att den strömgrejen på spårvagnen är på fel håll jämfört med hans leksak.. seriöst, det är inget som ungår ungen!  han kanske blir kriminalare när han blir stor hehe.. Alltid kul att läsa om senare, det där om hur barnen varit under en viss tid och vad de lärt sig. Nu har jag inte skrivit på så länge dock, så fick blir ett sammanställande av många månader, men ändå. Han har blivit så stor, Algot. Han är smart och omtänksam. På dagis har han börjat "gå emellan" om någon bråkar och frågar var för sig hur de uppfattat situationen för att se hur de ska kunna lösa det.. kanske var allt ett missförstånd ju.. haha.. det var hans fröken som berättade detta för mig här om dagen.. tänk vad bra att han redan har det förståndet haha.. han påpekar väldigt ofta osså för alla som vill höra, att man inte slåss, puttas eller kallar varann fula saker. Alla är fina och bra som de är :) .. dessa stunder man hör honom prata så, då känns det verkligen som man är en bra förälder, för jag har den övertygelsen och älskar att Algot har den osså.






Nåväl, nu till något som faktiskt tynger mig mer och mer. Hans astma. Min stackars liten.. just nu känns det som att jag sitter och läser på astmasidor var kväll. astman blir värre. Han svarar inte på den långvariga medicinen längre och har anfall väldigt tätt. Visst, vi behöver inte åka till sjukhus lika ofta, men det är väldigt påfrestande att inte kunna hjälpa honom. Gör ju ont i mig. Han har börjat med att sova middag igen, ganska länge, för han orkar inte med dagen annars. Dessutom räcker den vanliga medicinen airomir högst för 10 min i taget. Idag har medicinen använts friskt här hemma. konstant. Algot somnade typ nyss, vid halv 2!!!! alldeles toppad av medicinen och förmodligen ganska påverkad av hostan och täpptheten i bröstet. Men det är inte lätt, att veta när man behöver sjukhushjälp. Det brukar vara ett bra tecken att han kräks eller inte äter, men det har inte varit fallet idag. Man blir så osäker. De proppar i honom 8 starka tabletter kortison och massa medicin när man kommer till sjukhuset. Det vill man ju inte heller utsätta honom för, om det går att lösa på annat sätt. Ibland är det svårt att vara förälder och vara tvungen att ta sådana beslut.. speciellt till någon som inte fullt ut kan förklara själv om han behöver hjälp eller det går bra..  Jag öppnade fönstret ikväll, då ställde han sig där och sa "mamma, det var skönt att andas när det är kallt"... och jag som hört överallt att kall luft, avgaser och torr luft faktiskt framkallar astma och därför hållt honom inne hela dagen.. vad ska man tro då? Just nu sitter jag med honom bredvid mig i sängen och lyssnar. Undrar om jag kommer kunna sova inatt. Imorrn ska jag ha tag på en astmaläkare och ny medicin. Vill att han ska kunna ha ett normalt liv med massa bus och skoj.




Älskar dig <3

Kommentarer
Carro säger:

Åh fina Algot, vilken sympatisk liten kille. Stort hjärta i liten kropp.



Jättejättetråkigt med hans astma, hoppas en ny medicin fungerar. Håller tummarna! Kram till er

2011-01-24 | 09:37:59
Bloggadress: http://carolinus.webblogg.se/
Sandrah mamma till Devin & Vilde säger:

Kunde inte han räkna till tio på engelska? Tyckte du skrev det när jag skrev att Devin kunde räkna till fyra?

Snäll han är, som Carro skriver.. väldigt sympatisk :)

Stackarn att ha astma, kan inte vara lätt :(

2011-01-24 | 19:20:58
Bloggadress: http://sandrah.blogg.se/
Ida säger:

Hade inte sett att du skrivit igen! Roligt att se lite från jul och nyår när inte jag kunde va med. Hoppas Gottens astma blir bättre snart, stackars liten. Jag saknar er redan igen! Puss!

2011-02-16 | 09:17:30
Bloggadress: http://madrida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback