Hej




Det var ett tag sedan .. men blev lite sugen på att skriva igen..

Efter läkarbesöket från förra inlägget så fick Algot börja på nytt prova singulair men tillsammans med seretide och airomir denna gång dagligen. Efter någon vecka var han på akuten pga en förkylning, men efter det har han bara blivit bättre och bättre. För första gången i Algots liv kunde han faktiskt busa och springa en längre stund och bara bli anfådd.. jag har aldrig förr hört honom anfådd ens.. det var så man ville börja gråta av lycka. Innan har det alltid bara varit väs och pip och luften som tagit slut efter några minuter, men nu funkar medicinkombinationen äntligen ganska bra. Dessutom var vi på återbesök hos barnmedicin och typ femtielfte läkaren vi varit hos sedan Algots gick i pension. Har inte varit någon som helst reda på det där. Men hon vi fick hade han någon gång som liten bebis och jag har alltid velat ha henne igen men hon har varit för upptagen. Nåväl, denna underbara skickliga läkare tar ju allt på 200% allvar och Algot fick springa i korridorer och hon lyssnade på alla sätt och vis, kollade vikt och längdkurvor, beställde tid för lungröntgen, allergiprover och nåt svett-test som skulle se hur hans slem var (var invecklade grejor hehe) Hon sa att någon hade ju tagit för lätt på det och eftersom han mått dåligt sålänge hade de ju misslyckats totalt med honom. Så nu var det dags att ändra på det. Hon fixade ytterligare uppdateringar i medicineringen eftersom han egentligen ska klara sig utan Airomir, då det är en akutmedicin. Hon tog även upp hans utslag och ignorerade inte mig när jag sa att han verkar ha pollenallergi. Så nu har han även fått medicin för sina allergier efter typ 3 års tjatande på andra läkare som påstått att han är för liten för att utveckla allergi..
Jag var så nöjd och glad över att äntligen hitta en läkare som är professionell och brinner för det hon gör.. det är otroligt!! Han kommer förmodligen alltid ha kvar sin astma, men sålänge man kan hålla den i schack såhär så går det ju att leva med på ett vettigt sätt.. åh vad jag hoppats att den dagen skulle komma!



svett-test på östra. Packade in algots arm i massa värmande grejor så han skulle svettas.. hehe



min goa unge provar mina nya solisar




i påskas frågade jag algot om han ville klä ut sig till påskgubbe eller kanske kyckling, men mycket bestämt sa han att han skulle vara en höna.. så en höna fick det bli :) hehe



sååå, jag har varit sjuk.. eller vad man nu ska säga... det var en lång och utdragen vår av mest må dåligt.. både fysiskt och psykiskt.  I vilket fall som helst började det väl nån gång i januari med en feteförkylning, jag menar en sådan virus som gör en golvad i veckor.. ja typ.. jag låg deckad på soffa gång på gång för verkade få den om och om igen. Efter sex veckor tog jag mig till läkare och det var tydligen bara virus. Ögoninflammation, halsont, magont osv.. det blev april och maj.. jag låg på soffan eller kämpade mig till skolan. Algot var sjuk lite emellanåt för att göra det hela ännu lite stressigare. Jag hann med att klara skolan, vilket kändes helt galet eftersom jag var där kanske max 30%.. fick 5a och 4a på första två delarna av terminslånga kursen som handlade om sustainable buildings, solenergi, miljövänligt och passivhus. någonstans i april hade jag ont i magen och fick diagnosen inflammerad livmoder samtidigt som halsfluss, så fick jag tre olika penicillin och trodde jag skulle bli bra. Sedan började istället vad jag kom tro var en maginfluensa. tänkte jag skulle vara borta en dag eller två max, men fick ont i magen så åkte till gyn igen. det såg bra ut. Skulle söka på kirurgen om någon dag om det inte gick om sa de eftersom jag hade så ont.. två dagar till gick. jag gick på toa konstant så behöll ingenting jag stoppade i mig så slutade helt äta. Tillslut åkte jag till sahlgrenska. Kom in och de satte dropp och fick iväg mig till läkare. Hon tryckte på magen och jag bara skrek.. Morfin och vidare upp på avdelning i väntan på röntgen. Det var mycket som hände. Fick morfin hela tiden och hade så sjukt ont. Någon dag senare var det som värst och jag låg o kved med hög feber och vansinnig smärta.  Åt inget, bara dropp o ändå ville magen inte vara med. Visade sig via röntgen, gastroskopi mm att jag hade helt galet inflammerade tarmar, clostridier, som jag fått av att äta så mycket penicillin. Fick äta medicin i form av väldigt intensivt äggpulver och ligga kvar en vecka. Därefter bara äta soppa ytterligare två veckor ungefär. Låg mest hemma men hann med att slutföra ett projekt i skolan. Fick ett skumt återfall i form av en allergisk chock då jag fick utslag över hela kroppen och fick åka in akut igen.. har nu fått ändra matvanorna lite för magen är inte lika snäll som förr, men annars är jag åtminstonde frisk :).

 
dropp o morfin gör susen för humöret när man inte ätit på flera dagar ;)...


först delade jag rum med 3 andra, men när de fick provsvaren så flyttades jag till eget, med denna utsikten :)


 

 
allergichock.. akuten igen.. 
 

I vilket fall som helst så blev allt bättre tills juni började. Sommaren har varit fin och vi har haft tur med vädret. Har träffat många vänner och mycket familj. Hunnit med att vila upp mig och även hunnit läsa en sommarkurs. Det är så mycket att skriva som man vill komma ihåg så får ta det lite bitar i taget.

 




 

  






Kommentarer
Carro säger:

Åh vännen, va kul att du skriver igen :))) kramar

2011-08-10 | 22:22:00
emma säger:

**vad roligt att höra från dig igen, verkligen ledsen för vad du fått gå igenom, o jätte glad för Algots skull. ha det bäst, kramen/Emma**

2011-08-11 | 10:44:16
Bloggadress: http://valkommentillminvarld.blogspot.com/
Sandrah - mamma till Devin & Vilde säger:

Oj din stackare att varit så dålig :(

2011-08-18 | 13:18:31
Bloggadress: http://sandrah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback