Studiebesök, conservation

Idag var det då skola igen. Hostan gjorde att jag sov 3 timmar inatt så jag var inte helt pigg imorse när klockan ringde om man säger så. Näsan rinner och halsen känns förstörd av all hosta, samt huvudet är tungt som bly.. en härlig förkylning detta. Algot mådde nog ungefär som jag. Hostade så han kräkte upp all frukost. Idag var första gången han blev ledsen när jag gick efter att ha lämnat honom på dagis. Nu vet han nog att det är långa dagar där och idag var han ju så hängig. Kändes inte helt kul att lämna honom då, men han blev snabbt glad igen sa de. Hans humör hade dock varit som en bergochdalbana hela dagen och han hade typ bara lekt med maten istället för att äta. Det intresserar som vanligt inte honom när han är kass.
 
Iaf så satt jag och förstörde en hel föreläsning genom att hosta konstant. Den var iaf intressant, om hur man bevarar gamla strukturer, men byter funktion. Exemplena var gamlestadens fabriker som blivit nya kontor och Renströmska villan (gamla sanatoriet) i Kålltorp som ska göras om till "lyx"lägenheter. Efter lunch var det studiebesök på Gamlestadens fabriker för min grupp (byter nästa vecka). Alla de gamla fabrikerna har sedan -94 gjorts om till nya välfungerande kontor och andra verksamheter (bland annat har Bingolotto ju sin studio där och var bland de första som flyttade dit). Annars mycket mediabolag som håller till här eftersom de behöver mörka rum utan fönster, och dessa byggnader har varit stora fabriker som därför är väldigt djupa hus... väldigt kul att få komma in o titta i lokalerna iaf, (även om det inte blev så många, pga att vi var så stor grupp). Roligare oxå, att få se lite i verkligheten, komma ut.. istället för att alltid sitta i föreläsning.



En av de byggnader som restaurerades först. Visst är det lite "komiskt" att de la ner så mycket mer energi och detaljarbete på att bygga fabriker förr, än vi ens gör på bostäder idag. Tänk om man kunde få komma till sitt arbete på en fabrik, och huset såg ut såhär. Kanske lite mer tilltalande än en plåtbunker?


Ett av företagen. Pelarna är kvar sedan förr. Och även takhöjd. Annars var det bara ett enda stort tomrum


Takfönstren var där förr, där var korridor nu. Skithäftig lösning att ha fönster från rummen till korridoren så att ljuset kommer in från det hållet oxå. Blir som fönster från två håll fast byggnaden är jättetjock


Första Volvon tillverkades tydligen i detta hus =).. även första kullagret. Det vita huset som skymtar till höger är Sveriges äldsta fabriksbyggnad


Ett superfint kontor


jag älskade detta golv, vill ha själv


bambu är det. Det var liksom lite prickigt. Ursäkta min kassa kamera. Dyrare än ek, men miljövänligt och slitstarkt, o såå snyggt! Jag och Maria praktiskt taget satte oss ner bara för att kolla närmre direkt när vi kom innanför dörren. Har sett möbler o alla möjliga grejor, men inte som golv.. (känner mig lite som en galen arkitektstudent igen :) ..)


Största bowlinghallen i Europa hittar man oxå här. Över 30 banor tyckte jag arkitekten sa. Hade ju guidad tur av arkitekterna som ritat om hela området såklart =). Detta var djupaste och största huset som inte kan användas till så mycket i och med de fönsterkrav som gäller i Sverige. Passar ju perfekt som detta iaf.

Slutade lite tidigare än tänkt, så jag hann hämta min gosse lite tidigare, till hans stora förtjusning. När jag kom så vinkade han på mig i fönstret och jag fick sedan världens kram. Jag satte ner väskan för att kunna klä på honom, men då slet han tag i den och gav den åt mig igen "mamma jag vill hem nu" .. han sprang oxå o pekade på snuttefilt och napp. Jag tog ner åt honom. Då gick han fram till dörren och skulle gå hem. Han blev jättearg när jag fick bära tillbaka honom o sätta på overallen =) hihi. Väl hemma klämde han en flaska välling så hungrig var han allt. Har nog ont i halsen stackaren. Kanske får ta med lite välling till dagis imorrn.

Kommentarer
Sandrah säger:

Har du ingen bra hostmedicin? :/

2009-01-27 | 07:28:51
Bloggadress: http://sandrah.blogg.se/
Camilla säger:

Ha, nu fick jag mig en lite historie lektion oxå :-)

Ja jag håller med dig om att golvet var snyggt! Det har jag aldrig hört innan...bambu...eller så e man så inkörd att man vill ha ek eller körsbärs eller liknande golv.

2009-01-27 | 19:33:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback