Att se det positivt

Det är höst nu. Man ser, känner, luktar det. Kallt, under 10 grader och morgonen börjar med lite imma på rutorna. När jag tittar ut på trädtopparna börjar de skifta lite i rött. Sommaren var kort, som det brukar heta. Men det är inget att deppa för. Om vi svenskar, med detta klimat, bara ska gilla sommaren, då kan vi inte vara glada mer än par veckor om året? Nej, nu ska vi gilla hösten tycker jag!

Det är extremt vackert med de skiftande färgerna i träden, när man promenerar i en regnmättad, frisk luft så ligger en lugn tystnad över stan. Jag har varit iväg en bra stund. Ville ta bort alla dåliga rykten om hösten, få ut alla tråkiga tankar, bara andas och njuta. Jag gick sakta i skogen och fotograferade (ett urval finns här nedanför). När man är ute och går utan mål så upptäcker man saker man annars inte skulle göra. Man har all tid i världen, känns som tiden står stilla. Algot var helt tyst, tog in omgivningen. Plötsligt springer ett rådjur över stigen, efter henne två kid. De stannar upp och tittar på mig, lyssnar. Tystnaden är total. Sedan bryts en gren och en tjej springer förbi. Därefter kommer flera. Det är orientering. De pratar. Rådjuren är sedan länge försvunna över klippkanten. Jag får syn på lite svampar. Äppel tynger ner grenarna på tomterna i närheten. Doften av regn ligger tjock över hela skogen och blommor och bär dyker upp lite här och där, vittnar om sommaren som varit.
 
Det har regnat, men gör det inte nu. Jag funderar på att mörkret nu faktiskt faller allt tidigare, viskar om att vintern inte är långt borta. Med sin vita stilfulhet och upplyftande jultider kommer den att markera slutet på ännu ett händelserikt år. Men nu är början på något nytt för de flesta, man är tillbaka på jobbet efter semestern med nya krafter, man kanske börjar skolan efter ett långt uppehåll med ny ork och jag är här, ledig, ett halvt år kvar hemma med min älskade son. Nu är tiden för svamp, äppel och björnbär, ja allt sånt som hör hösten till. Clementiner och apelsiner blir smaskens igen och vi kan sitta inne och mysa framför tvn med tända värmeljus. Man får köpa nya kläder och använda mysig jacka med vantar och mössa. 

Hösten är egentligen kanske underskattad? Det regnar för den delen inte mer på hösten än sommaren, men vi tänker på det mer. Det är inte sommar längre, men som en härlig tröst, det är ju faktiskt ljuvligt även med höst!





 






 







 





(Vill ni låna något foto så fråga mig först!)

Kommentarer
Mamma säger:

Detta vara så jätte bra skrivit, kanske du ska kontakta några tidningar för att få skriva till dom.

Kanske något att tänka på



KRAMAR från Mamma

2008-09-11 | 13:47:10
Emma säger:

vilka fina bilder, du är en jätte duktig fotograf.

2008-09-11 | 21:16:19
Bloggadress: http://valkommentillminvarld.blogspot.com/
Emmy säger:

Vackra bilder och vacker story =D Upplyftande i höstdysterheten. Hösten e ju faktiskt himla fin! Välkommen underbara höst!!!!!!!!

2008-09-11 | 21:40:37
Carro säger:

Jag älskar hösten! Sitter ofta o önskar bort värmen när den kommer. Nu vill jag ha kyla!!! Jättefina bilder och fint skrivet!! kramis

2008-09-12 | 10:45:31
Bloggadress: http://carolinus.webblogg.se/
Sandrah säger:

Oj vad poetisk du är =)

2008-09-12 | 17:57:04
Bloggadress: http://sandrah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback