En ny vecka

Idag var det föreläsning om miljonprojektet. En epok av bostadsbyggande som jag hatar så innerligt att jag så småningom börjat fachineras mer och mer av det. Det blir liksom en hatkärlek som jag inte vet när jag ska komma över, eller om jag någonsin gör det hihi. Jag lyssnar därför mer än gärna på massa föreläsningar om just detta. Det är verkligen nyttigt att själv bott i ett sådant här område (Lövgärdet), när det kommer vara en konstant framtida fråga i hur och om man ska omstrukturera och bygga om/riva dessa hus och statsdelar, för oss blivande arkitekter. Vi fick se de självklara exemplena på ombyggnaden i Gårdsten och tankarna faller tillbaka på tiden man bodde där uppe utanför Angered även om inte just där. Snacka om att man känner sig lyckligt lottad att man fick nån annanstans att bo tillslut. Det är först när man flyttade därifrån som man kunde se på det objektivt, hur otrygg man ständigt kände sig och att man vantrivdes så fort man kom utanför dörrarna.. Segregationen på grund av myndighetens misstag efter miljonprojektet har skapat dessa beständiga "getton" där det alltid är oroligt och från vilka alla som har råd och möjlighet ständigt flyttar (bidrar ju till fortsatt dålig standard och att folk vandaliserar för att det ändå inte är nåt att vara stolt över).... Jag hoppas att jag kommer få möjlighet att jobba med detta i framtiden även om det är en väldigt svårlöst fråga...


Lägger in lite bilder av terasshusen i Gårdsten som byggdes under miljonprojektet (1965-1974) och sedan planerades om utav Liljewall arkitekter under åren 2000-2005, då stora delar av gårdsten fick upprustas pga vandalisering, försöka höja levnads- och social standard, samt att husen var i dåligt skick (frostangrepp, dålig energihållning mm) .. Projektet östra gårdsten vann Stora Samhällsbyggarpriset 2006. O visst är det stor förändring!


före ombyggnad


samma gata efteråt :)


huset efteråt.. tog bort en del av lägenheterna eftersom de ändå var tomma, för att göra terasser. Miljonprojektsområdena har ofta mycket tomma lägenheter pga att man helt enkelt inte vill bo där. Fult, otrevligt, otryggt och detta leder i sin tur till att det blir ännu mer otryggt och mer brottslighet.


före och efter. Stor skillnad. Även gårdarna och husen bakom gjordes om helt


Nu kanske ni förstår mer varför jag vill jobba med sådana här område. Sådan potential och som arkitekt har man faktsikt möjlighet att få vara med o göra skillnad. Även om Gårdstenprojektet inte lyckades med sin huvuduppgift, att försöka få bort segregation, så lyckades de få invånarna engagerade i sin närmiljö, slippa åka till stan o handla, vara nöjda med sin boende situation och de lyckades även få folk att stanna kvar, samt flytta dit. Vandalism och bilstölder var stora problem här innan, men idag är där färre bilstölder än vissa delar av innerstan till och med.  

Kommentarer
Sandrah säger:

Oj ganska enorm skillnad!!

2009-02-10 | 12:32:48
Bloggadress: http://sandrah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback