Sjukt va det här!

Igår var vi på lek o buslandet med Sam o Sofie. Är ju i samma hus där diskoteksbranden var för nästan exakt 10 år sedan. Låg blommor och gravljus över gårdsplanen och man rös lite i tanken på hur många som faktiskt miste livet på just den platsen, natten till 30 oktober 1998. Minns det tydligt, hur nyheterna visade repotage om och om igen, landet i sorg..O hur ledsamt man tyckte det hela var, ännu mer eftersom ungdomarna inte var mycket äldre än en själv.. På den tiden (14 år gammal) var min kunskap om Göteborg, genomfartsleden på semestern upp till Smögen och så Liseberg såklart.. Alltså hade jag ingen aning om vart Backaplan var.

Claes Hakes monument utanför lokalen, på 10-årsdagen efter branden. (bild från wikipedia)


Vi var iaf kvar i två timmar, ungarna busade rundor och hade så skoj trots att de var ganska trötta bägge två. Algot är fortfarande kass, tar sig för öronen, hostar och är hängig. Fick åtminstonde i honom en yoggi och lite macka. Han fick ettårspresent av Sam i och med de inte kunde komma på hans kalas eftersom de var sjuka. Det var en jättefin leksak i trä, med lite klossar o så. Jätterolig tycker Algot! Vi hade helt glömt att det var höstlov dock, och redan när de öppnade kl 10 (vi ville vara ute tidigt hihi) så var där lång kö in o massa folk. men det gick bra ändå. Algot o Sam fick många att leka med!
FLER BILDER

Därefter blev det Ikea. Längesedan sist faktiskt.. Vi gick en runda och SJÄLVKLART stannade vi i resturangen o åt. Algot fick egen tallrik med potatis och sås =).. hihi.. han åt ganska mycket, vilket gjorde mig glad. Han åt även lite glass efteråt till och med. Gick och bytte blöja, passade själv på att kissa. Tror ni inte han väljer just detta tillfälle att spy, när jag inte har full kontroll (vilket jag gillar att ha) eller är nära till att hjälpa.. och inte det lilla, utan en typisk Algotspya.. det bara flög. Jag hörde att det började och försökte sträcka mig för att rädda kläder och filt. Han brukar lösa det där med att tömma sin mage bra själv.. men han låg i vagnen för att sova, så han satt ju fast oxå.. vilket betydde att han inte kom upp tillräckligt snabbt utan det fastnade i halsen och han blev blå och röd i ansiktet samtidigt som han klöktes för fulla muggar. Jag upp från dass o slet upp honom, slog honom i ryggen ett par gånger och ut kom som tur var alltihop efter några skitjobbiga sekunder. Öppnade dörren o kallade på Sofie. Hon hjälpte till att torka upp i vagn och byta kläder på kott, tack tack!  Han hade dock ingen jacka nu, så fick lägga honom i en filt. Somnade direkt därefter, men såg mycket dålig ut och var fortfarande blå om läpparna en stund efter. Jag var totalt skärrad och kände bara hur hjälplös man kunde varit om maten inte kommit upp. puh!  Vi gick till bussen direkt.

Mot stan vaknar Algot igen och spyr ytterligare. Nästan lika mycket denna gång. Jag fångar i handen och fumlar efter papper. Sofie får fram två handdukar som jag tar resten i. Bara potatis o slem denna gång. Stackars Algot försöker desperat få ut de äckliga klumparna ur munnen och klöks mer av det. Denna gång är hans kläder slut, får låna en tröja av Sam och vänder filten så att den täcker allt äckligt och åker direkt hem med honom inlindad varmt o gott. Han somnar direkt igen. Kommer hem och försöker senare ge honom lite mer mat. Denna gång fylls blöjan totalt och direkt när jag bytt så kommer ett nytt lass. Därefter lugnade allt sig och han blev mycket bättre på kvällen som tur var. Annars hade det fått bli akuten. Vi funderar på om han fått något han inte tålde.. Idag gav jag honom en liten bit potatis igen, och den kom upp nästan direkt... är det vanligt att vara allergisk mot potatis? jag får väl vänta o se..

Ida har det varit lugnt. Har varit hemma hela dagen. Algot har ont i öronen idag oxå verkar det som, vilket även hans mamma har. BUHU vad jag känner mig sjuk just nu.. ont i halsen så jag knappt kan svälja och allmänt kass. Har ju precis varit sjuk.. kan det inte räcka nu.. plötsligt förstår jag hur jobbigt det måste va att vara Algot, och han bryr sig knappt... är alltid lika glad. Jag har stor respekt för min son just nu, han måste vara en riktigt stark o tuff liten kille! :D


Kommentarer
Leo säger:

Åh shit och hjälp!! Stackars dig Algot!! Hoppas du snart blir bättre!!!

Massa krya-på-dig kramar!!

Från din vän Leo!

2008-11-02 | 21:59:12
Daniel säger:

Hejhej! Tack för senast. Det får vi göra om. Men ni får träna lite till ;) Jag vet inte vad ni gjorde igår. Antingen hade jag medvind eller så hade ni en svacka ;) Jämnt i fredags dock. Ser ju underbart roligt att vara på lekland. Längtar till Wanda kan ha nytta av det så pappa kan leka av sig :D



Hoppas ni kryar på er.

2008-11-02 | 22:13:30
Bloggadress: http://danielberntsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback