förlossningen

torsdag 25e oktober, bf +7

går upp o gör mackor. vi planerar för en lååång dag eftersom vi vet att igångsättning kan vara riktigt utdraget. Åker så att vi är på Mölndals sjukhus kl 7.45...kommer direkt in på ett rum och får träffa barnmorskan. Väldigt trevlig!! Eftersom de har ordination av läkaren på östra att låta mitt vatten gå direkt så gör de en undersökning. Ser att läkaren varit lite väl optimistisk och att jag inte var så öppen som hon sagt.. humöret sjönk lite.. ska de behöva gel ändå!? men hon tar hjälp av en barnmorska till och efter mycket om och men så är mina hinnor sönder. nu väntar vi på vattnet. får ligga med ctg en stund och sedan säger bm att det kommer ta ett bra tag att få igång värkar o vattnet ska gå riktigt. ¨

så vi får gå ut en runda för det sätter igång lättare om man rör sig. sätter oss o äter lite fika i parken utanför i det fina vädret :) vi går sedan ner till mölndals centrum. de tog hål på hinnorna vid kl 8 och vi gick ut vid 9.30 för att stanna ute till minst 11.30.. men jaja, runt 10.30 är värkarna så starka och redan 3 minuters mellanrum så det blir in på rummet igen så snabbt det går.stannar varenda värk o trycker nästan sönder peos arm som e det första jag hela tiden får tag i.. kan inte ligga ner så står vid sängkanten. Bm kommer o undersöker..tycker det har gått fort att få täta värkarna.. sedan får jag bada i det stora badkar som finns på mitt rum. vilken lättnad! såå skönt med det varma vattnet. samtidigt har jag lustgas. Här sitter jag ca 1 timme som jag minns. därefter blir det väldigt jobbigt. BM undersöker igen och nu är jag 3 cm öppen. jag vill ha epidural trots jag bestämde mig för att inte ta det innan.. jaja..läkaren kom nästan direkt men jag var sur att han inte fick det att verka snabbare... han var duktig sa peo o gade gjort allt fort..så verkade epiduralen. puh. minns inte allt för mycket. skönt var det iaf o nu kändes bara lite tryck. fötterna blev helt blåa =).. ställde mig upp och viftade lite med kroppen hit o dit för att visa att jag funkade =)..tiden gick, Peo hjälpte hela tiden allt han kunde..äta går inte, jag som trodde jag skulle vilja ha massa chocklad o annat gott.. dricker en aning, men inte allt för mycket.. BM pratade om värkförstärkande dropp om det gick för sakta.. klockan är ca 14.00.. vid 17.00 hade jag sedan länge märkt att epiduralen inte hjälpte mig speciellt mycket. o det kändes som det tryckte riktigt rejält. tror det var foglossningen som jag började känna av igen.. andas massa lustgas.
Nån gång i skiftet mellan barnmorskor får jag en tant som peo tycker är rent vidrig. jag är dock så borta att jag inte har nåt minne av henne direkt. Sedan kom iaf en som var så lugn, duktig och helt underbar.

Nya Bm tyckte det var konstigt att jag hade så ont trots bedövning, undersökte och såg att det minsann var helt öppet. OJoj vad fort det gått sa hon.. vid 18.00 började då krystvärkarna så smått. här blir det bebis snart sa Bm och jag undrade vad hon menade med det? frågade hela tiden om hon menade flera timmar.. runt 8 sa hon. Stod mycket med hjälp av en gåstol men tillslut fick jag sitta ner på en pall o luta mig mot peo.. åh vad skönt.. ligga kan man ju inte göra. fick någon glassdrink med druvsocker i..gott som bara den.. peo fick hålla med sugrör så jag bara sörplade in allt vad jag kunde mellan värkarna.. Vid 19.30 sa bm att nu får vi nog flytta upp i sängen så de kunde hjälpa till lite. 8 är han här..jag ville inte flytta mig.. ONT!! men upp på sidan o peo hålla i benet. lustgasen en helig befriare!! rör INTE!! Kändes som det aldrig skulle ta slut. vågade knappt ta i på värkarna. lite motsägelsefullt, men tillslut så tänkte jag, NU JÄVLAR ska han ut!!! huvudet kom på ett par värkar. väntan mellan värkarna när huvudet e på väg ut var nog bland det värsta! så ploppade han då tillslut ut kl 19.57.. helt underbara lilla Algot(namnet har varierat stort hela graviditeten och även när han var född, men nu bestämt). Han vägde 3870g och var 51cm lång. Vilken lättnad när axeln kom och de kunde dra ut honom. Peo klippte navelsträngen och jag minns att jag tyckte det var evigheter tills jag fick upp honom till mig.. säkert 3 minuter =) hihi.. så fick jag en spruta så moderkakan kom på en värk..allt följde med ut o den var hel. Sydde ett par små stygn för jag hade inte spruckit alls mycket. bm sa att nästa förlossning kommer jag nog inte spricka alls för mitt bäcken var så rymligt och det var perfekta förhållanden för att föda barn där nere =) hihi.. när allt var klart låg vi o myste o Algot åt.. ringde närmsta familjen och berättade nyheten =)...alla förvånade eftersom vi inte berättat för någon mer än peos jobb, vilken glad överraskning ....sen var det dags att gå på toa o sen åka ner till BB.. kom ner vid 23.00 och då åkte peo hem efter att sagt godnatt. han fick inte plats för det var full fart på förlossningen denna dag. Vi sov så gott, både jag o kotten. På förmiddagen efter kom Peo igen med massa blommor och lite gott att äta o dricka. Jag var pigg och utvilad. Visst var kroppen öm, men allt hade gått så bra och vi hade en underbar, perfekt liten krabat att vara så lyckliga över!!


Kommentarer
Carro säger:

Du är utmanad, kolla min blogg

2007-11-16 | 15:44:34
Bloggadress: http://carolinus.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback