Vårt lilla charmtroll

Tisdag kl 7.30 var det utvecklings samtal för Algot på dagis så jag och Peo gick dit tillsammans. De hade inte så mycket att säga eftersom Algot inte varit där ett år och i vanliga fall disskuterar man var som förändrats under året som gått mm. Men de sa att han verkade trivas väldigt bra, att han leker lika bra själv som i grupp och han är väldigt social, och vågar säga från när nåt inte är som det ska. Det har man ju själv märkt en och annan gång haha.. Han är ju så duktig, min lilla filur så nu ska jag skryta lite. 

Han pratar så bra nu.. det är ju så kul att lyssna på honom. Flera veckor har han ju nu börjat pussla ihop ord till meningar och säger både det ena och det andra. Han härmade Tova som en galning när vi var nere i Skåne osså. Så kul.. lilla härmapa. Det senaste var iaf att jag lärde honom säga "pappa är en fis" haha.. skulle filma, men då säger han självklart inte det helt. Man kan ju inte få på beställning. Han säger iaf oxå "Det är min" till det mesta han vill ha och väldigt noga med det som är hans. När han inte får ha något säger han istället "Det är mammas".. han applicerar detta på väldigt mycket haha. Sätter nästan alltid ihop två ord nu och tre och fyra ord börjar komma mer och mer. Han gör sig dock förstådd väldigt bra bara med ett ord om han så vill.

Lägger upp ett par ljuvliga filmer på min älskling.. ett tips:  uppmärksamma hans ord "träd".. Helt underbart. Tova satt och sa åt honom säga massa olika ord och tillslut då träd på riktigt bred skånska. Av detta ord var det enda Algot uppfattade det starka "R:et" som ju är ganska distinkt i göingska :)..därefter har detta suttit kvar och han har bara sagt rätt ord en gång haha..  håll till godo!







 
 

 

Han säger även till när han bajsar och kissar (säger "pii", "bajs" och "kissa"), dock samtidigt som han gör det, så man hinner inte ofta sätta honom på pottan i tid. Han vill iaf sitta på toan en stund och säga färdig. Han hoppas då ner, tar lite papper, torkar sig i rumpan och slänger det i toan. Sedan spolar han och väntar på att jag ska tvätta hans händer. När han ska sova brukar han säga "nana", ta sin snuttefilt ("täcke") och napp ("beppe") och gå till sovrummet..han tar även gärna en "bil" och en "bok" med sig. Detta har dock haft ett uppehåll nu och han har haft så svårt att somna, vrider och vänder sig i upp till en timme.. men ikväll återkom det härliga nattandet. När han vill göra nåt som att ex åka rutschkana, springa ner för en backe, hoppa i vattnet från kanten mm så har han även börjat räkna till 3 hihi.. inte alltid han använder 1,2,3 utan kan även vara ord som bara har rätt betoning, men ändå coolt tycker hans mamma o pappa :).. Det som är skönast med att han pratar och gör sig förstådd är att han kan säga till att han har ont och var..och han kan säga till när han är hungrig och ibland även vad han vill ha. Dricka ber han oxå om hela tiden.

Jag har en film där han går på toa osså, men dessa filmer är allt från mars till nu så vissa ligger på den andre datorn. Får lägga in den senare :)

Kommentarer
Carro säger:

Såååå söta filmer! Vad duktig han är och vad stor han har blivit. Ni sjunger ju väldigt fint oxå :) KRAM

2009-06-17 | 23:27:22
Bloggadress: http://carolinus.webblogg.se/
Emma säger:

Vilken familje-kör, jättefint=)

2009-06-18 | 19:29:27
Bloggadress: http://valkommentillminvarld.blogspot.com/
MLE säger:

Åh jag skrattade så jag grät när jag såg klippet där ni sjunger för honom, så gott skratt. Trevlig midsommar

2009-06-19 | 11:09:59
Bloggadress: http://livetfranminsida.blogspot.com
daniel säger:

Fy vad fina filmer. Han är riktigt duktig. Wanda har några ord som hon kan klockrena (anka, docka, nine, bäbis) och en del som är på god väg. Dom utvecklas så snabbt och snart snackar det järnet.

2009-06-20 | 10:26:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback