Studiebesök - kyrkor

Idag började vi 9. Skulle ha föreläsning, men arkitekten hade blivit sjuk. Istället flyttade vi studiebesöket vi skulle på i eftermiddag, till kl 11.  Jag och Maria åkte om korsvägen för att kolla ytterliggare på platser inför housingkursen och var två minuter sena till Masthuggskyrkan. Där var det tydligen begravning och vi fattade ingenting. Skulle vi inte träffas här 11? efter frågat i expeditionen fick vi reda på att de var i församlingshemmet en bit iväg.. så 20 minuter sena, slank vi in tillsammans med ett helt gäng som oxå missat detta. Lunch käkade jag o 5 andra klassisar hos en fransk utbytesstudent som bor i studentlägenhet precis bakom kyrkan, så det var smidigt o trevligt. Gick sedan runt och kollade i själva kyrkan och en tant från expeditionen guidade istället för sjuka arkitekten som vi egentligen skulle haft. Liten genomgång om kyrkan i allmänhet, men hon var väldigt "anti" mot att göra en ny verksamhet (vilket ju är syftet med denna kurs)... 

Masthuggskyrkan, verkligen en ikon för Göteborg med sitt höga läge o annorlunda, "Göteborgska" interiör, men används inte tillräckligt för att bara funka som renodlad kyrka. Vågar man sig på detta projekt tro? :) Så laddat på något sätt.









Vid 2 gav vi oss iväg till Annedals kyrkan. Jag, Maria och läraren gick i trevlig diskussion när de ringde från dagis och sa att Algot nu inte längre var pigg nog att vara där, så om vi kunde hämta tidigare skulle det vara väldigt bra för honom. Han gick bara och grät, snorade, hostade och var inte alls sig själv tydligen. De hade fått turas om att bära honom o trösta. Jag försökte ringa Peo, men inget svar. Så efter ett tio tal försök så fick jag ta en snabb runda i kyrkan, ta lite kort och sedan springa till bussen med försäkran att Åsa och Maria tar info till mig. Inom en halvtimme efter de ringt, var jag på dagis. Tur jag inte var så långt iväg iaf. Tog med mig en ledsen Algot hem. La honom med välling och han sitter nu med sin snuttefilt och napp i soffan o tittar på barnprogram.


Fina Annedalskyrkan i Linné....


Men tyvärr på helt fel sida vägen och inte helt lätt att ta sig till. Undra vilken av de två som kan vara mest intressant..





Snart måste man ha valt vilken kyrka man ska jobba vidare med och vad man tänker den ska ha för funktion i framtiden. Jag har alltid så svårt att bestämma mig. Får fundera vidare under helgen. Nu ska vi strax åka till tåget så måste fixa till mig. Skåne nästa....

Kommentarer
Daniel säger:

Ja det är många kyrkor som är fina på insidan. Var inne i en kyrka i Belgien. Riktigt stor och fin var den. Ska du hem till Skåne? Hur länge då? Kolla in kyrkor? ;)

2009-01-29 | 09:09:23
Bloggadress: http://danielberntsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback